Brazilie; water, heel veel water.....(deel 3) - Reisverslag uit Jericoacoara, Brazilië van Debbie Wout - WaarBenJij.nu Brazilie; water, heel veel water.....(deel 3) - Reisverslag uit Jericoacoara, Brazilië van Debbie Wout - WaarBenJij.nu

Brazilie; water, heel veel water.....(deel 3)

Door: Debbie

Blijf op de hoogte en volg Debbie

29 April 2010 | Brazilië, Jericoacoara

Brazilie; water, heel veel water..... (deel 3)

Zie eerst deel 2......


De Amazone – Alter do Chao

De volgende dag veel regen gehad en uiteindelijk ´s avonds in Santarem aangekomen en direct doorgereisd naar Alter do Chao. Had geen reservering gemaakt maar wel een adresje uit de Lonely Planet voor een leuke jungle lodge. Het was inmiddels weer laat en heel donker in de jungle en na even zoeken eindelijk de lodge gevonden. Daar zaten 2 leuke Duitse vrouwen, die direct een caipirinha voor me maakten. Yes! Mona en Alex, een stel, vertrokken de volgende dag op een 2 daagse jungle tour, zij sloten aan bij een andere groep die al een dag weg was. Niet echt een optie voor mij dus, jammer. Zij waren de enige gasten en sliepen voor 6 euro in hun hangmat in een overdekte open ruimte bij de lodge. Ik heb toch maar een kamer genomen zodat ik ook mijn spullen kon drogen. Terwijl we zaten te praten hoorde je de apen in de bomen schreeuwen en eentje liep er zelfs door de tuin van de lodge, zo langs de open keuken. Toen ik de volgende dag wakker werd, was er helemaal niemand in de lodge (ook geen ontbijt) en ben ik maar naar het dorpje gelopen. Alter do Chao wordt ook wel ´The Caribbean of the jungle´ genoemd. In het droogseizoen is dit dorpje namelijk omringd door prachtige witte stranden. De meeste stranden stonden nu onder water maar het was nog steeds een mooi gezicht, allemaal beach barretjes die half in het water staan. In het droogseizoen loop je er zo naar toe, nu werd je voor een euro door iemand in een roeiboot naar de overkant gevaren. Het enige reisbureautje bleef dicht de hele dag en dus vreesde ik een herhaling van Manaus. Zat net bij een cafeetje een ´plan C´ te bedenken toen het kleine schattige dorpje ineens overspoeld werd met voornamelijk Amerikaanse cruisers. Er bleek een cruiseschip aangemeerd te zijn en ineens veranderde het rustige dorpje in een toeristische attractie. Overal witte benen, camera´s en hoeden. Bij mij op het terras kwam een Nederlands en een Belgisch stel zitten, die mij spontaan uitnodigden bij hen aan tafel te komen zitten. Zij gingen om 11 uur al aan het bier en de pizza, dat werd dus ook mijn ontbijt. Paar gezellige uurtjes gehad tot zij weer naar het cruiseschip terug moesten.
Vlak daarna kwam ik een Frans-Braziliaans stel tegen op straat, DJ en Bruna, die op zoek waren naar mensen die mee wilden op een 1 daagse jungle tour. Ik wilde liever langer maar besloot deze kans niet te laten lopen.
Uiteindelijk is ook de Franse Pierre aangesloten en zijn we de volgende dag om 6 uur vertrokken naar het National Park. Eerst 2,5 uur in een speedboot langs de kust gevaren en de zon op zien komen, waarna we in een klein dorpje aankwamen en door een hele vriendelijke familie werden ontvangen. Ze woonden heel primitief (wel met schotel antenne, dat zie je hier heel vaak. Geen fatsoenlijk meubelstuk maar wel een tv....). Omdat ze natuurlijk niet wisten dat we kwamen, hadden we zelf eten meegenomen dat zij dan voor je klaarmaken tijdens de hike. Na koffie en zelfgebakken brood, werden we door een vrouwelijke gids meegenomen voor een 5 uur durende wandeltocht door de jungle. Het was heel erg mooi, ontzettend dichtbegroeid, met enorme bomen en we hadden een goede gids die veel vertelde. Voor alle mogelijke ziektekwalen, halen deze mensen hun medicijnen uit het bos. Daarnaast zijn er ongelofelijk veel vruchtenbomen, van de meeste had ik nog nooit gehoord. Ook produceren ze op kleine schaal rubber, waar ze dan weer souveniers van maken. Vooraf was ons al verteld dat we qua dieren niet te hoge verwachtingen moesten hebben, dit National Park is vooral geliefd vanwege de grote (brede)bomen en diversiteit. Toch onderweg apen gezien en 2 enorme vogelspinnen, wat ik griezelig blijf vinden. In het dorpje nog het schooltje bezocht, altijd leuk om te zien. Terug bij de familie stond er een lekkere lunch op ons te wachten en een enorme regenbui. Qua timing niet verkeerd, het heeft precies een uur geregend. Daarna zijn we in een kano door de jungle gevaren. Omdat het regenseizoen is, staan grote delen onder water en kun je alleen per kano door het gebied. Lekker stil ook dus perfect voor het spotten van dieren. Vooral veel vogels gezien. Mijn tourgenoten waren niet onaardig maar spaken voornamelijk Portugees of Frans onderling en vergaten constant voor mij te vertalen, wat wel de afspraak was omdat geen van de lokale mensen engels sprak. Was wel een beetje jammer.
Daarna weer teruggevaren naar Alter do Chao, waar inmiddels Mona en Alex ook terug waren gekomen van hun tour. Met z´n allen aan de caipirinha´s en vies en lallend naar onze jungle lodge gegaan. Tijdens het borrelen heb ik Mona en Alex weten over te halen om samen met mij en Pierre, een 3 daagse jungle tour te doen, met een enthousiaste Argentijnse gids Jorge die we hadden leren kennen. Met elkaar uitgezocht wat we wilden gaan doen, een trip op maat dus, supercool en precies wat ik ook graag wilde. We vertrokken op donderdag zodat we woensdag konden relaxen en een aantal zaken regelen. Heb de roeiboot genomen naar het strand en daar heerlijk een paar uur in de zon gelegen en aan mijn reisverslag gewerkt.


De Amazone – 3-daagse jungle tour

Op z´n Braziliaans vertrokken we iets later dan gepland. We hadden een typische Amazone boot, met veel ruimte voor maar 7 man, inclusief de kapitein, matroos(annex gids Pedro) en gids Jorge. Er was een toilet, wastafel en zelfs een gasfornuis, want de kapitein was ook de chefkok. Baden deden we gewoon in de rivier en iedereen had z´n eigen hangmat mee om in te slapen of luieren. Na een paar uur varen aangelegd bij het eerste dorpje. Vanaf hier zijn we met een gids 3 uur door de jungle gelopen waarna onze boot ons in een ander dorpje weer oppikte. Weer veel apen gezien en gehoord, ondanks de regen. Tijdens deze 3 dagen hebben we 5 dorpjes bezocht en overal werden we heel vriendelijk en nieuwsgierig ontvangen. Ze zien wel vaker toeristen maar het is er zeker niet toeristisch en de mensen lijken ook totaal nog niet hierdoor aangetast. Zodra ze je zien, schudden ze je hand en vragen je naam waarna ze zich zelf voorstellen. Niemand vraagt om iets of om geld, ook de kinderen niet. Heel bescheiden allemaal. Wij hadden met elkaar een heleboel kleurpotloden gekocht om uit te kunnen delen aan de kids. Was heel erg leuk, ze wachten heel lief af of ze ook iets krijgen, niet hebberig of ongeduldig maar vol verwachting. Ze zijn al tevreden als je teruglacht of met ze speelt. Er zijn overal in Brazilie altijd kinderen aan het voetballen ergens en het liefste willen ze dat je meedoet.
De dorpjes zijn meestal goed georganiseerd. Iedereen heeft een vaste taak en ze maken bijna alles zelf, van maniok maken ze heel veel etenswaren waaronder meel, palmolie, rubber, honing. Vruchten en cocos komen uit de jungle, vis uit de Amazone. Alles wat ze niet kunnen maken moet namelijk uit Santarem komen en dat is een paar uur varen en dus ook duur. Veel mensen hebben geen inkomen en werken voor hun eigen gemeenschap. (De ene broer is verantwoordelijk voor de bijen, de ander voor de kippen, weer een ander voor het maken van maniok, zus is hoofd van de school etc.). Er zijn veel internationale welzijnsorganisaties in de Amazone actief en dat zie je echt terug. Met uitzondering van de enorm afgelegen stammen, hebben de meeste dorpjes electriciteit en ook stromend water, via leidingen en pompen. Ook was er zelfs mobiel bereik op sommige plekken, wat mij echt verrast heeft. Net als in Afrika, slaan ze hier de fase telefoonlijnen gewoon over. Over de contrasten blijf ik me verbazen. De huizen zijn echt primitief, meestal gewoon aarde op de grond en geen fatsoenlijke stoel om in te zitten. Ze slapen in hangmatten en koken alles op vuur. Maar de vrouwen hebben bijna allemaal moderne topjes aan en gelakte teennagels, ook de oudjes. Dat zie je overal in Brazilie, de voeten worden hier heel goed verzorgd, maar dat ik dit zelfs in de jungle zou tegenkomen had ik totaal niet verwacht.
In het donker verder gevaren naar een afgelegen strandje en hier de nacht doorgebracht. Helaas regen en dus geen kampvuur en gegrild visje maar de pijn werd verzacht door de caipirinha´s van onze kapitein en het gitaarspel van Pierre. Allemaal gewapend met lange broeken, mouwen en anti-muggen melk want het stikt in de Amazone van de muggen. Na mijn malaria in Afrika, slik ik braaf Malerone, maar dit beschermt je niet 100%.
De volgende ochtend lekker gezwommen in de Amazone, heel raar idee, en na ons ontbijt weer verder gevaren. Opnieuw naar 2 dorpjes geweest en een lange hike gedaan met lokale gids. Ook nu weer veel tarantula´s (vogelspinnen) gezien, ik herken inmiddels hun web ook. De mensen hier laten ze gewoon zitten omdat ze meestal niet ver van hun web komen. Zodra ze op de grond komen is er een grote kans dat de kippen ze opeten. Verder een hele giftige slang gezien, helemaal verstopt in een bananenboom en op 5cm afstand zat er een grote spin. Geen fijne combi en dat op maar 1,5 mtr hoogte van de grond terwijl er overal kindjes op blote voeten rondlopen. Ook zijn er enorme en gevaarlijke mieren. In 1 van de dorpjes was er een soort vrouwenvereniging, die samen een business runnen in hoogwaardige rieten souvenirs. Het hele proces inclusief het verven van het riet doen ze zelf en met natuurlijke materialen. Heb een paar mooie manden gekocht die ik nu overal mee naar toe sleep in mijn laatste weken.

´s Avonds weer ergens aangelegd en een nachtsafari gedaan. Geweldig, al die dierengeluiden ´s nachts. Pedro Liep voorop met een grote zaklamp en speurde in de boomtoppen naar apen en anteaters (miereneters). Af en toe stopten we, licht uit, en wachtten we op geritsel om dan snel met de zaklamp het dier te kunnne spotten. Heel spannend, vooral omdat ik tijdens een van de stops op een spinnennest stond en dat pas door had toen er zo´n 30 spinnetjes al bij mijn knie waren aangekomen (aan de binnenkant van mijn broek). Niet gevaarlijk gelukkig maar liep toch wat minder relaxed daarna. Dat je in de jungle op moet letten en niets zo maar aan kunt raken bleek toen we eindelijk een anteater hadden gespot. Hij zat heel hoog in de boom en was best groot, formaat hond, dus goed zichtbaar. Toen Pedro de zaklamp liet zakken schrokken we ons rot; in de lichtstraal zagen we een enorme tarantula zitten, midden op een boom op zo´n 30cm van mijn hoofd. Hoe makkelijk leun je niet even tegen een boom? Ik niet meer dus.....Onze zoektocht naar caymans in een meertje vlakbij de boot leverde alleen veel padden en waterschildpadjes op. Logisch, want de volgende ochtend hoorden we dat de dorpsbewonders de caymans hadden doodgemaakt omdat ze de kippen opvraten.
De laatste dag hebben we veel gevaren, zowel in de grote boot als per kano en vooral de smallere vertakkingen van de Amazone verkend. We hebben de bekende enorme leliebladeren gezien (denk aan Suske&Wiske de Efteling elfjes) en heel veel vogels, apen, hele grote leguanen (vaak op een tak hangend boven het water) en roze zoetwater dolfijnen! Ook eindelijk een dag zonder regen en heerlijk de zonsondergang vanaf het dek kunnen bekijken. Een super trip waarbij ik echt iets van het amazone gebied heb kunnen zien. ´s avonds onze veilige terugkeer uit de jungle gevierd met elkaar en afscheid genomen van iedereen om in de taxi naar het vliegveld te stappen....einde jungle!

Ps heb veel nieuwe foto´s en filmpjes geplaatst en probeer dit vandaag nog aan te vullen!

  • 29 April 2010 - 17:33

    Teun En Gees:

    Hoi Debbie,

    Wat een leuk verhaal. Lijkt me geweldig zo'n trip door de jungle. Die enge spinnen vind ik maar niets. Grappig dat je bijna overal mobiel kunt bellen.
    Geniet nog de laatste paar dagen. Je zult het in Nederland wel saai vinden als je terug komt.
    Wij gaan de nacht van Stadskanaal vieren . Ook gezellig met een wijntje.

    Liefs teun en gees


  • 29 April 2010 - 18:03

    Tini P:

    Hoi Debbie, Wat een reis, volgens mij heb je een heleboel gezien deze keer. Moet er alleen niet aan denken dat al die spinnen over je been kruipen. Nog een klein weekje en het zit er op voor jou, en begint het dagelijkse leventje weer. Geniet er nog even van en een hele goede reis terug. Groeten Tini

  • 30 April 2010 - 01:32

    Philip Frederik:

    ofschoon ik het niet allemaal heb kunnen volgen (classic regatta op antigua)is, wat ik heb kunnen lezen, indrukwekkend. chapeau voor hoe het allemaal op "papier" zet. ik vertrek dinsdag as. vanaf st.maarten naar bonaire. ben daar somewhere 20th mei. (beetje vakantie) hou me op de hoogte omtrent bonaire. zal er veel zijn. kus phil

  • 01 Mei 2010 - 17:59

    Helma:

    Na 2 zware dagen met weinig slaap en veel drank, is het me toch gelukt om je verslag te lezen en het is net wat Gees schrijft, het zal wel saai voor je worden hier in Holland kreeg net je smsje over dat we zulke bikkels zijn maar ja daar zijn we dan ook vrouwen voor. Geniet nog eventjes de laatste dagen en tot vrijdag hoor lieverd

  • 02 Mei 2010 - 08:27

    Maudy:

    Heb net met Zora al je nieuwe foto's bekeken: "Hangmat!!! Mama, Debbie heeft geen sokken aan!" Het gaat je nog tegenvallen hier. Beetje verregende Koninginnedag gehad helaas. We verheugen ons erop je snel weer te zien.

  • 03 Mei 2010 - 09:07

    T.luud:

    och,och,kind net je laatste verslag gelezen van water veel water.
    en je fotoboek langs laten gaan.
    wat heb je veel gezien en meegemaakt.
    ik vind het heerlijk zo,kan ik op mijn tempo alles tot mij nemen.
    echt super.!!!!!!!!!
    je kunt het niet beter overbrengen,met de heelijke reisverhalen,en je foto,s meer dan 500.
    je reist dan eigenlijk echt mee.
    ik heb er van genoten in ieder geval hoor.
    het zal raar zijn je leventje hier weer op te pakken.
    ofschoon uit eigen ervaring gaat dat zeer snel,te snel.!!!over het algemeen.
    het is geen snoepreisje geweest,je hebt ook afgezien,maar je hebt het wel weer gedaan en ik ben maar gewoon je tante,maar supertrots op je hoor!!!!!!!
    FLOORTJE DESSINGS.
    Deb ik zie je op oma,s 100 ste,ik weet niet of je al in nederland bent.
    ik heb je ouders nog niet eens gesproken,zij zijn al 8 dagen terug uit Bonaire.
    maar wij zien elkaar allemaal de 15 de.
    dag meisje,sorry 37 is geen meisje.maar tegen peet en an zeg ik dat ook wel. liefs tante ludy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Jericoacoara

Debbie

Actief sinds 06 Jan. 2010
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 33782

Voorgaande reizen:

08 Januari 2010 - 07 Mei 2010

Trip Zuid Amerika 2010

Landen bezocht: